Ladění podvozku automobilu

Už od začátku vývoje nového vozu se intenzivně pracuje na jeho správné konfiguraci. Univerzální podvozek neexistuje. Každý model vozu má svá specifika, má odlišný design karoserie a může mít jiný rozvor nebo rozchod kol, proto vyžaduje komplexně posouzenou a otestovanou konfiguraci podvozku.  Vliv na celkovou finální konfiguraci podvozku s přihlédnutím ke zkušenostem vývojářů a tržní orientaci značky má délka a tuhost tlumičových dorazů, jejich vnitřní nastavení, tuhost stabilizátorů u obou náprav a další díly, které mají na funkci podvozku vliv.

červený vůz s bílými koly autosport


Chování vozu v mezních a krizových situacích a jeho předvídatelné chování je pro zajištění stability vozu nejdůležitější. Fyzikální zákony se nemění, mění se jen vozy. S nastupujícím rozvojem elektromobility dochází ke změnám. Elektromobily mají sice celkově vyšší hmotnost, ta je však lépe rozložena a těžiště vozu je níže, protože baterie jsou uloženy ve spodní části vozu. Proto v mnoha případech dochází ke změně koncepce pohonu na zadní nápravu a tím i ke změně celkového pohledu na konstrukci a nastavení podvozku.

soutěžní vůz bílé auto


Motoristé, kteří chtějí jízdní vlastnosti svého vozu na rozdíl od sériové výroby ještě vylepšit, mají možnost použít speciální díly. Na trhu je řada firem, které nabízejí výškově stavitelné podvozky, speciální tlumiče nebo sportovní pružiny, včetně odborné instalace se zárukou. Technicky zdatnější řidiči a fandové motorismu si mohou díly vyměnit sami. Zde je namístě upozornění na skutečnost, že všechny díly, dodatečně montované na osobní automobily, musí projít zkušebnou a mít potřebný certifikát.


Pomocí adaptivního tlumičového systému je možné měnit jízdní vlastnosti vozu za jízdy, jednoduchým přepínáním jízdního režimu.  Děje se tak na základě snížení nebo zvýšení průtoku oleje v tlumiči prostřednictvím elektromagnetického ventilu.